درمان ریزش مو با کافئین : نتایج اولیه تحقیقات پژوهشگران آلمانی نشان می‌دهد که مصرف موضعی کافئین می‌تواند با مهار عوامل اصلی ریزش مو، یعنی هورمون دی هیدروتستوسترون و آنزیم فسفو دی استراز از ریزش موها جلوگیری كند. دکتر آدولف کلنک، داروساز و سرپرست گروه تحقیقاتی موسسه کرت ولف در آلمان در گفتگو با ایسنا […]
امتیاز به این آیتم
(3 votes)

درمان ریزش مو با کافئین : نتایج اولیه تحقیقات پژوهشگران آلمانی نشان می‌دهد که مصرف موضعی کافئین می‌تواند با مهار عوامل اصلی ریزش مو، یعنی هورمون دی هیدروتستوسترون و آنزیم فسفو دی استراز از ریزش موها جلوگیری كند.

دکتر آدولف کلنک، داروساز و سرپرست گروه تحقیقاتی موسسه کرت ولف در آلمان در گفتگو با ایسنا گفت:

«نتایج تحقیقات آزمایشگاهی پژوهشگران تا این مرحله روی مدل‌های کاشت موی زنده در محیط کشت آزمایشگاهی حاکی از این بود که تماس موضعی (نه مصرف خوراکی) کافئین با ریشه‌ موها می‌تواند با مهار اثرات مضر هورمون دی هیدروتسترون از ریزش موها جلوگیری كند.»

ریزش مو

وی، همچنین درباره دلایل ریزش مو گفت:

«در جوامع امروزی، شایع‌ترین دلیل ریزش مو هورمونی است که از طریق وراثت از نسلی به نسل دیگر قابل انتقال است و این نوع ریزش مو در مردها با شروع سن بلوغ و در زنان با نزدیک شدن به سنین یائسگی پدید می‌آید. نقش اصلی را در این میان، فرم فعال هورمون تستوسترون به عهده دارد.»

تماس موضعی (نه مصرف خوراکی) کافئین با ریشه‌ موها می‌تواند با مهار اثرات مضر هورمون دی هیدروتسترون از ریزش موها جلوگیری كند.

ریزش مو

كلنك افزود:

«امید است با کشف تاثیرات مفید مصرف موضعی کافئین بتوان با به کارگیری درست ترکیبات کافئین دار در انواع داروهای موضعی و انواع شوینده‌های طبی برای ریشه‌ موها، از ریزش ارثی موها جلوگیری كرد.»

در مواردی که ریزش مو به طور ارثی و به علت وجود ژن ریزش مو اتفاق می افتد، نمی‌توان کار خاصی برای افراد انجام داد.اما در مواردی که ریزش مو اکتسابی است و به علت اختلالات هورمونی بروز می‌کند، می‌توان با تنظیم هورمون‌های مسبب آن و یا به صورت موضعی، مشکل را برطرف کرد.

(در این تحقیقات تاثیر استفاده ی مستقیم از مواد حاوی کافئین بر روی موها در جلوگیری از ریزش آنها اثبات شده است، یعنی خوردن یا نوشیدن مواد کافئین دار مثل قهوه، تاثیری بر جلوگیری از ریزش موها ندارند).

خرید انواع شامپو های کافئین  :

شامپو کافئینشامپو ویتامینه و تقویت کننده انار بیزشامپو کافئین و روغن هسته انگورشامپو کافئین سیر

ادامه مطلب
در ساده‌ترین حالت روغن از له کردن دانه به دست می‌آید و پس از مرحله له کردن، مایه خمیری شکل به دست می‌آید که با تحت فشار قرار دادنش، روغن از آن خارج می‌شود. اگر این فرآورده اسیدیته پایین و طعم و بوی خوبی داشته باشد، آن را در زمره روغن بکر یا فرابکر قرار […]
امتیاز به این آیتم
(9 votes)

در ساده‌ترین حالت روغن از له کردن دانه به دست می‌آید و پس از مرحله له کردن، مایه خمیری شکل به دست می‌آید که با تحت فشار قرار دادنش، روغن از آن خارج می‌شود. اگر این فرآورده اسیدیته پایین و طعم و بوی خوبی داشته باشد، آن را در زمره روغن بکر یا فرابکر قرار می‌دهیم. (کیفیت روغن بکر از روغن فرابکر کمی پایین‌تر است)

این نوع برای استفاده در غذاهای آبکی، ریختن روی سبزی‌ها و درست کردن سس سالاد مناسب است. زمانی که این روغن‌ها حرارت داده شوند، بو و طعم ملایم خود را از دست می‌دهند. (بعضی از سرآشپزها هنوز هم استفاده از روغن فرابکر را برای پخت‌وپز ترجیح می‌دهند) هر چه روغن رنگ و بوی تندتری داشته باشد، طعم و مزه بهتر و قوی‌تری نیز خواهد داشت. اگر این روغن، سطح اسیدی بالا داشته یا بی‌کیفیت باشد، می‌توان چنین نتیجه گرفت که، تصفیه و با روغن بکر یا فرابکر مخلوط شده و یک روغن معمولی به دست آمده است. از چنین روغنی می‌توان برای پخت و پز استفاده کرد. نباید فراموش کرد که انواع روغن کنجد در حفظ سلامت قلب موثر هستند هر چند که انواع بکر و فرابکر آن‌ها آنتی اکسیدان های بیشتری دارند.

image (15)

 

 تفاوت روغن کنجد با روغن های صنعتی

روغن کنجد

بهترین داروی کبد چرب

روغن کنجد  به علت دارا بودن لستین بسیار برای حافظه ، هوش و فعالیت های مغزی مفید است. یکی ازمعدود منابع منیزیم است. مانع رشد نوعی سرطان پوست و نیز تکثیر سلولهای سرطانی روده بزرگ انسان است. درکاهش بیماریهای مهلک و شایع قلب و عروق، در درمان سینوزیت و نابودی استرپتوکوکها ، رفع چروکهای جزئی و خراشهای جزئی بسیار مؤثر است. ، روغن صنعتی در دمای ۶۰ درجه دود می کند در حالیکه روغن کنجد تا دمای ۲۵۰ درجه را تحمل میکند و دمای ۴۰ درجه بهترین دما برای این روغن است اما روغن صنعتی در دمای ۴۰ درجه حالت چسبناک میگیرد ( حتما روغن چسبناک روی کاشی آشپزخانه و یا بالای گاز خود را دیده اید ). روغن صنعتی به دلیل اینکه در ۴۰ درجه درکبد چسبناک می شود و دمای کبد ۴۰ درجه است باعث ایجاد چربی شده و وقتی سونوگرافی می کنید می گویند کبد شما چرب است اما روغن کنجد به دلیل اینکه تا دمای۲۵۰ درجه را تحمل می کند باعث ایجاد چربی در کبد نمیشود. روغنهای صنعتی حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده سرطانزایی هستند . اسید ترانس استاندارد جهانی یک درصد میباشد که در ایران متاسفانه تا ۳۰ درصد و در روغنهای شیرینی پزی و قنادی تا ۷۰ درصد میرسد . روغن کنجد باعث شادابی پوست و نیز کاهش چربی خون می شود.

روغن کنجد فرابکر  دکتر بیز

خواص روغن کنجد :

* کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش جذب کلسترول خوب (HDL)

* کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا

* جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش

* جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق

* جلوگیری از بروز سکته قلبی

* جلوگیری از بروز آب مروارید

* شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامین E

* مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی

* کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون

* جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز

* خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده به دلیل وجود دو ماده شیمیایی sesamol و sesamin. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به روند پیری سرعت می‌بخشند مقابله می‌کند.

* ویتامین E موجود در آن از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

* روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می‌شود.

* مصرف مرتب آن اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

* مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می‌کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

* ویتامین E موجود در آن به رشد مو سرعت می‌بخشد.

* برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می‌برند مفید است.

* مصرف موضعی این روغن، پوست را نرم و لطیف می‌کند.

* خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد.

* غرغره کردن آن، باکتری‌ها، از جمله باکتری‌های سرماخوردگی از بین می‌برد.

* محافظ طبیعی در برابر اشعه‌ی فرابنفش به حساب می‌آید.

* مانع شوره‌ی سر می‌شود.

* از پوست در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می‌کند.

* ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفاصل را زیاد می‌کند.

* بریدگی‌ها و جراحت‌های سطحی را درمان می‌کند.

* پوست صورت به خصوص اطراف بینی را سفت می‌کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می‌شود.

* از بروز آکنه جلوگیری می‌کند. روغن کنجد انواع مختلفی دارد. روغن کنجد «بکر» روغن به دست آمده از دانه کنجد است که فقط به روش مکانیکی و یا سایر روش‌های فیزیکی تحت شرایط خاص حرارتی که منجر به تغییری در ساختار تری‌گلیسیریدهای روغن نشود به دست می‌آید ( پرس سرد Cold press ). لذا در مقایسه با دیگر روغن‌ها برای استحصال نیاز به روش‌های شیمیایی نداشته و به سادگی قابل هضم و سرشار از ویتامین‌های A، E و D و کلسیم می‌باشد. این روغن عطر و طعم مطلوب داشته و خود به چند گروه طبقه‌بندی می‌شود.

* گروه اول، روغن کنجد «فرابکر» یا ممتاز است که دارای عطر و طعم آجیلی و بسیار دلپذیر بوده و بهترین و ماندگارترین روغن‌ها به شمار می‌رود. عمده تفاوت فرابکر و بکر در آزمایشگاه و انالیز روغن مشخص خواهد شد.

* گروه دوم ، روغن کنجد «بکر معمولی» است که در ایران معروف به روغن بودار است.

* گروه سوم ، روغن کنجد «تصفیه شده» است که از تصفیه روغن کنجد بکر به دست می‌آید و در ایران معروف به روغن «بی‌بو» است. طعم و بوی این نوع روغن تحت فرآیندهای شیمیایی کاملاً خنثی شده و مناسب کسانی است که طعم روغن کنجد بکر را دوست ندارند. اما این روغن به دلیل استفاده از فرآیند تصفیه بعضی از ترکیبات موثر کنجد را از دست داده و به همین دلیل کیفیت آن به مراتب پایین‌تر از روغن‌های بکر است. این روغن کمتر از 15% اسید چرب اشباع دارد که بیشترین ان پالمیتیک و استئاریک و بیش از 85% مجموع اسیدهای چرب ان غیراشباع است. اسید اولئک و اسید لینولئیک بیش از 80% کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل میدهند. برخلاف روغن های گیاهی دیگر در این گروه، درصد اسید اولئیک روغن کنجد حدود 45% و اسید لینولیک آن حدود 40% از مجموع کل اسیدهای چرب آن می باشد. Page 1 of 1 روغن کنجد انواع مختلفی دارد. روغن کنجد «بکر» روغن به دست آمده از دانه کنجد است که فقط به روش مکانیکی و یا سایر روش‌های فیزیکی تحت شرایط خاص حرارتی که منجر به تغییری در ساختار تری‌گلیسیریدهای روغن نشود به دست می‌آید ( پرس سرد Cold press ). لذا در مقایسه با دیگر روغن‌ها برای استحصال نیاز به روش‌های شیمیایی نداشته و به سادگی قابل هضم و سرشار از ویتامین‌های A، E و D و کلسیم می‌باشد. این روغن عطر و طعم مطلوب داشته و خود به چند گروه طبقه‌بندی می‌شود.

* گروه اول، روغن کنجد «فرابکر» یا ممتاز است که دارای عطر و طعم آجیلی و بسیار دلپذیر بوده و بهترین و ماندگارترین روغن‌ها به شمار می‌رود. عمده تفاوت فرابکر و بکر در آزمایشگاه و انالیز روغن مشخص خواهد شد.

* گروه دوم ، روغن کنجد «بکر معمولی» است که در ایران معروف به روغن بودار است.

* گروه سوم ، روغن کنجد «تصفیه شده» است که از تصفیه روغن کنجد بکر به دست می‌آید و در ایران معروف به روغن «بی‌بو» است. طعم و بوی این نوع روغن تحت فرآیندهای شیمیایی کاملاً خنثی شده و مناسب کسانی است که طعم روغن کنجد بکر را دوست ندارند. اما این روغن به دلیل استفاده از فرآیند تصفیه بعضی از ترکیبات موثر کنجد را از دست داده و به همین دلیل کیفیت آن به مراتب پایین‌تر از روغن‌های بکر است. این روغن کمتر از 15% اسید چرب اشباع دارد که بیشترین ان پالمیتیک و استئاریک و بیش از 85% مجموع اسیدهای چرب ان غیراشباع است. اسید اولئک و اسید لینولئیک بیش از 80% کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل میدهند. برخلاف روغن های گیاهی دیگر در این گروه، درصد اسید اولئیک روغن کنجد حدود 45% و اسید لینولیک آن حدود 40% از مجموع کل اسیدهای چرب آن می باشد. خواص شیمیایی ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد روغن کنجد به گروه اسیدهای اولئیک – لینولئیک متعلق است. این روغن کمتر از 15 درصد اسید چرب اشباع دارد که بیشترین آن پالمیتیک و استئاریک و بیش از 85 درصد مجموع اسیدهای چرب آن غیراشباع است. اسید اولئیک و اسید لینولئیک بیش از 80 درصد کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل می‌دهند. برخلاف روغن‌های گیاهی دیگر در این گروه، درصد اسید اولئیک روغن کنجد حدود 45 درصد و اسید لینولئیک آن حدود 40 درصد از مجموع کل اسیدهای چرب آن می‌باشد. استرول ها(sterols) روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، مواد غیرقابل صابونی(حدود 2 درصد) بیشتری دارد. مواد غیرقابل صابونی شامل استرول ها، تری ترپن‌ها و تری ترپن الکل‌ها، توکوفرول ها و لیگنان‌های کنجد می‌باشد. روغن کنجد یکی از منابع غنی استرول های گیاهی(فیتواسترول) می‌باشد. فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی رقیب کلسترول در جذب هستند. بنابراین مصرف فیتواسترول موجب کاهش کلسترول خون و در نتیجه جلوگیری از حملات قلبی و عروقی می‌شود. فیتواسترول ها و به طور خاص بتا سیتوسترول، از رشد سلول‌های سرطان کولون، سرطان پروستات و سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کنند. توکوفرول ها(Tocopherols) شهرت روغن کنجد به خاطر مقاومت در برابر اکسید شدن آن است. یکی از دلایل این مقاومت بیش از حد به خاطر وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد 1200 میلی گرم بر کیلوگرم است. گاما توکوفرول بیشترین میزان موجود در روغن کنجد را شامل می‌شود و پس از آن دلتا و آلفا هستند که حدود 5 درصد توکوفرول موجود در روغن را شامل می‌شوند. در بین اقسام مختلف ایزومرهای توکوفرول، گاما توکوفرول قوی‌ترین آنتی اکسیدان موجود در روغن‌ها می‌باشد. روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می شود این خاصیت آنتی اکسیدانی، ماندگاری این روغن را در برابر حرارت در مقایسه با روغن‌های دیگر بسیار افزایش داده است. مقاومت اکسیداتیو روغن کنجد در برابر حرارت 110 درجه سانتی‌گراد 17.5 ساعت می‌باشد که این روغن را در دسته روغن‌های با مقاومت بالا قرار می‌دهد. همچنین نقطه دود این روغن 226 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. شایان ذکر است مقاومت حرارتی روغن‌های مخصوص سرخ کردنی در همین دما حداکثر 14 ساعت می‌باشد. لذا از این روغن می‌توان در مصارف سرخ کردنی عمیق با طیب خاطر استفاده نمود.

درمان یبوست : یبوست مادر بسیار از بیماری هاست اما می توان با رروش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن فقط یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

ضد تصلب شرایین و ضد سرطان : روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا 6) و «لینولنیک اسید» (امگا 3) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش ، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

پیشگیری و درمان خشکی مفاصل و پوکی استخوان : بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد.مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین مینسالی و سنین بالا می شود.

جوان کننده پوست : روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید .

به سلامت مو کمک می کند : روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

درمان رماتیسم ، انعطاف پذیری مفاصل را افزایش می دهد: مصرف روغن کنجد از بیماری هایی از جمله رماتیسم ، التهاب مفاصل جلوگیری می کند. همچنین منبع غنی اسیدهای چرب غیر اشباع شده است که از پوکی استخوان در زنان جلوگیری می کند. همچنین باعث انعطاف پذیری بیشتر مفاصل و مانع از درد مفاصل می شود.

درمان آفتاب سوختگی : برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

مرطوب کننده طبیعی : از روغن کنجد می توانید به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست کل بدن خود استفاده نمایید. این روغن، علاوه بر ویتامین E حاوی اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب نیز می باشد، به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، می توانید به طور روزانه از آن برای ماساژ کل بدن استفاده کنید. روغن کنجد دارای عطر قوی می باشد اما می توان برای بهبود عطر آن با مقداری گلاب ترکیب و سپس استفاده نمود حتی می توان در حمام در صورت استفاده از وان برای جلوگیری از مشکلات خشکی پوست چند قطره روغن کنجد را به آب وان اضافه نمایید.

ادامه مطلب
روغن کنجد و خواص شگفت‌انگیز روغن کنجد روغن کنجد حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان‌های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات و سینه می‌شود. این روغن همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین E موجب شفافیت و لطافت پوست می‌گردد. روغن کنجد روغن کنجد در […]
امتیاز به این آیتم
(0 votes)

روغن کنجد و خواص شگفت‌انگیز روغن کنجد

روغن کنجد حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان‌های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات و سینه می‌شود. این روغن همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین E موجب شفافیت و لطافت پوست می‌گردد.

روغن کنجد
روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

خواص روغن کنجد , فواید روغن کنجد

ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

خواص روغن کنجد
* کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون(LDL) و افزایش جذب کلسترول خوب(HDL)
* کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا
* جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش
* جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق
* جلوگیری از بروز سکته قلبی
* جلوگیری از بروز آب مروارید
* شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامین E
* مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی
* کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون
* جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز
* خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده به دلیل وجود دو ماده شیمیایی sesamol و sesamin. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به روند پیری سرعت می‌بخشند مقابله می‌کند.
* ویتامین E موجود در آن از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر 5 گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود 45 کیلوکالری انرژی دارد.

* روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می‌شود.
* مصرف مرتب آن اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.
* مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می‌کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.
* ویتامین E موجود در آن به رشد مو سرعت می‌بخشد.
* برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می‌برند مفید است.
* مصرف موضعی این روغن، پوست را نرم و لطیف می‌کند.
* خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد.
* غرغره کردن آن، باکتری‌ها، از جمله باکتری‌های سرماخوردگی از بین می‌برد.
* محافظ طبیعی در برابر اشعه‌ی فرابنفش به حساب می‌آید.
* مانع شوره‌ی سر می‌شود.
* از پوست در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می‌کند.
* ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفاصل را زیاد می‌کند.
* بریدگی‌ها و جراحت‌های سطحی را درمان می‌کند.
* پوست صورت به خصوص اطراف بینی را سفت می‌کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می‌شود.
*از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد , فواید روغن کنجد
خواص شیمیایی
ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد

روغن کنجد به گروه اسیدهای اولئیک – لینولئیک متعلق است. این روغن کمتر از 15 درصد اسید چرب اشباع دارد که بیشترین آن پالمیتیک و استئاریک و بیش از 85 درصد مجموع اسیدهای چرب آن غیراشباع است. اسید اولئیک و اسید لینولئیک بیش از 80 درصد کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل می‌دهند.

برخلاف روغن‌های گیاهی دیگر در این گروه، درصد اسید اولئیک روغن کنجد حدود 45 درصد و اسید لینولئیک آن حدود 40 درصد از مجموع کل اسیدهای چرب آن می‌باشد.

استرول ها(sterols)
روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، مواد غیرقابل صابونی(حدود 2 درصد) بیشتری دارد. مواد غیرقابل صابونی شامل استرول ها، تری ترپن‌ها و تری ترپن الکل‌ها، توکوفرول ها و لیگنان‌های کنجد می‌باشد. روغن کنجد یکی از منابع غنی استرول های گیاهی(فیتواسترول) می‌باشد. فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی رقیب کلسترول در جذب هستند. بنابراین مصرف فیتواسترول موجب کاهش کلسترول خون و در نتیجه جلوگیری از حملات قلبی و عروقی می‌شود.

فیتواسترول ها و به طور خاص بتا سیتوسترول، از رشد سلول‌های سرطان کولون، سرطان پروستات و سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کنند.

توکوفرول ها(Tocopherols)
شهرت روغن کنجد به خاطر مقاومت در برابر اکسید شدن آن است. یکی از دلایل این مقاومت بیش از حد به خاطر وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد 1200 میلی گرم بر کیلوگرم است. گاما توکوفرول بیشترین میزان موجود در روغن کنجد را شامل می‌شود و پس از آن دلتا و آلفا هستند که حدود 5 درصد توکوفرول موجود در روغن را شامل می‌شوند. در بین اقسام مختلف ایزومرهای توکوفرول، گاما توکوفرول قوی‌ترین آنتی اکسیدان موجود در روغن‌ها می‌باشد.

روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می شود

این خاصیت آنتی اکسیدانی، ماندگاری این روغن را در برابر حرارت در مقایسه با روغن‌های دیگر بسیار افزایش داده است. مقاومت اکسیداتیو روغن کنجد در برابر حرارت 110 درجه سانتی‌گراد 17.5 ساعت می‌باشد که این روغن را در دسته روغن‌های با مقاومت بالا قرار می‌دهد. همچنین نقطه دود این روغن 226 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. شایان ذکر است مقاومت حرارتی روغن‌های مخصوص سرخ کردنی در همین دما حداکثر 14 ساعت می‌باشد. لذا از این روغن می‌توان در مصارف سرخ کردنی عمیق با طیب خاطر استفاده نمود.

نکته‌ی مهم
خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر 5 گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود 45 کیلوکالری انرژی دارد. پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه‌ی آن دچار اضافه وزن و در پی آن دچار مشکلات و بیماری‌های مختلف نشوید.

منبع : tebyan.net

ادامه مطلب
انگبین‌ها مواد شیرینی هستند که به طور طبیعی به‌صورت صمغی‌شکل روی درختچه‌های خاردار تشکیل می‌شوند. این مواد از دیرباز به عنوان داروی شفابخش و اکسیری برای جوان ماندن و طول عمر و غذای مقوی برای تندرستی و شادابی استفاده می‌شده‌اند. امروزه نیز به‌جای شکر و قند مصنوعی از انگبین‌ها در گزهای اصیل استفاده می‌شود. ترنجبین، […]
امتیاز به این آیتم
(1 vote)

انگبین‌ها مواد شیرینی هستند که به طور طبیعی به‌صورت صمغی‌شکل روی درختچه‌های خاردار تشکیل می‌شوند.

این مواد از دیرباز به عنوان داروی شفابخش و اکسیری برای جوان ماندن و طول عمر و غذای مقوی برای تندرستی و شادابی استفاده می‌شده‌اند. امروزه نیز به‌جای شکر و قند مصنوعی از انگبین‌ها در گزهای اصیل استفاده می‌شود.

ترنجبین، گزانگبین، شیر خشت و گز علفی همه از گروه انگبین‌ها هستند که تنها تفاوتشان در خاصیت مسهلی آنهاست.

473cb0c2f8aa0e6577358333b94756f2

خواص درمانی انگبین‌ها

به طور کلی همه انگبین‌ها دارای ویتامین‌های مختلف، ‌املاح معدنی، قند، الکل و لعاب هستند. این مواد بسیار خنک و مقوی بوده و سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند، بنابراین برای معالجه و پیشگیری نرمی استخوان اثری نیکو و موثر دارند.

این مواد به مقدار کم ملین و به مقدار زیاد مسهل هستند، بنابراین از یبوست و بواسیر جلوگیری می‌کنند و مهم‌ترین و بهترین مسهل برای اطفال و سالخوردگان به‌شمار می‌روند. انگبین‌ها حرارت و التهاب درونی را تسکین می‌دهند و چون وارد دهان می‌شوند عطش را برطرف می‌کنند. همچنین سینه و گلو را نرم کرده و سرفه را تسکین می‌دهند.

انگبین‌ها ضدعفونی کننده پوست بوده و رنگ چهره را باز می‌کنند. این مواد شیرین به دلیل دار‌ا بودن الکل، خاصیت ضدعفونی‌کننده دارند و میکروب‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برند. همچنین انگبین‌ها دارای چندین نوع آنتی‌بیوتیک هستند که برای انسان هیچ‌گونه ضرری ندارند.

این مواد به علت داشتن اشعه رادیواکتیو اثر داروها را چند برابر می‌کنند، میکروب‌های بیماری را از بین می‌برند، به دلیل دارا بودن عوامل زنده از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری می‌کنند. بهترین دوست کبد و دافع بیماری‌های مربوط به آن و بیماری‌های عفونی هستند.

انگبین‌ها به علت وجود منیزیم‌ از سرطان‌ها پیشگیری و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کنند. شیرینی آنها نه‌تنها برای دهان و دندان مضر نیست، بلکه دندان‌ها را سفید و لثه‌ها را محکم می‌کنند.

این مواد کمبودهای غذایی را جبران و ترشحات غدد داخلی و بزاق را تعدیل کرده و مویرگ‌‌ها را باز و از سکته قلبی جلوگیری می‌کنند و برای رفع ضعف جسمانی، دل‌درد، بیماری‌های گوارشی، درمان قطعی زخم معده، کم‌اشتهایی و بی‌خوابی مفید هستند.

اگر شیر را با انگبین مخلوط و شیرین کنید و آن را به‌صورت بمالید، برای طراوت گونه بسیار موثر است. در فصل زمستان با مصرف یک لیوان شیر مخلوط با شیرخشت از سرماخوردگی و سینه پهلو در امان می‌مانید.

همچنین شما می‌توانید به جای شکر و قند مصنوعی از انگبین‌ها استفاده کنید و به کودکان خود به جای شربت قند، انگبین بدهید تا استخوان‌بندی آنها محکم شده و زود دندان دربیاورند.

سالمندان نیز توجه داشته باشند، می‌توانند به جای استفاده از قند مصنوعی از شهد انگبین‌ها که دارای موادی زنده و فعال هستند، استفاده کنند.

برای درمان تب‌های حاد، آبله مرغان، حصبه، اسهال خونی، بواسیر و پیدا شدن خون در ادرار از خوردن ترنجبین خودداری کرده و به جای آن شیر خشت میل کنند.

ادامه مطلب
آلوئه ورا ( آلوورا ) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند. آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی […]
امتیاز به این آیتم
(0 votes)

آلوئه ورا ( آلوورا ) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند. در برخی کشورها با نام‌هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»، «گیاه ملکه» و … نامیده می‌شود.

نخستین بار مصری‌ها  گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار می‌گرفتند. پس از آنها یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌ها و منظورهای مختلف از  گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) استفاده می‌کردند.

ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )

گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2وB به میزان ۴۰- ۲۵درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ۲A، B وC است.

ترکیبات مهم دیگر گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مانند: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند.

 خواص آلوئه ورا آلوورا آلوئه ورا

مرور کلی بر خواص دارویی گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ):

آلوئه ورا ( آلوورا ) از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می‌رسد.

۱)آلوئه ورا تقویت‌کننده بدن است.

۲)آلوئه ورا یبوست را برطرف می‌کند و روده‌ها را تمیز می‌کند.

۳)آلوئه ورا برای معالجه آسم مفید است.

۴) آلوئه ورا سوء‌هاضمه را برطرف می‌کند.

۵) آلوئه ورا در معالجه صرع مفید است.

۶) آلوئه ورا خون را تصفیه می‌کند.

۷) برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آلوئه ورا را روی پوست بمالید.

8 ) اگزما را درمان می‌کند.

۹)آلوئه ورا برای معالجه اسهال خونی مفید است.

۱۰) برای رفع ریزش مو، شیرابه آلوئه ورا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.

۱۱) بیماری کبدی را برطرف می‌کند.

۱۲) برای التیام زخم‌ها شیرابه آلوئه ورا روی زخم بمالید.

۱۳) صبر زرد (آلوئه ورا )بهترین کرم مرطوب‌کننده است برگ‌ها را بشکنید و ژله آن‌را به پوست بمالید.

۱۴) مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف اآلوئه ورا قند خون خود را کنترل کنند.

۱۵) برای شستن چشم و زخم‌ها شیرابه آلوئه ورا را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید.

 خواص آلوئه ورا آلوورا آلوئه ورا

آلوئه ورا گياهي فوق العاده براي رويش مو

آلوئه ورا :یكی از راههای كنترل و درمان كم پشتی موی سر استفاده از آلوئه ورا  است. بسیاری از مردم از محصوالات گوناگونی كه حاوی آلوئه ورا می‌باشد برای ضخیم شدن مو و سلامت آن استفاده می‌كنند كه یكی از روشها استفاده از ژل آلوئه ورا می‌باشد.

آلوئه ورا حاوی آنزیمهایی است كه عامل محركی برای تولید و رشد موهای جدید هستند، مكانیسم عملكرد آن بگونه ای است كه سرعت جریان گردش خون را افزایش داده بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال نموده و سبب افزایش تغذیه فولیكولهای مو می‌گردد.

همچنين به علت خواص ضد باكتري و قارچي كه آلوئه ورا ( آلوورا ) دارد مانع از ايجاد شوره سر مي‌گردد.

گياه آلوئه ورا ( آلوورا ) براي كنترل عفونت هاي قارچي مثل بيماري كچلي نيز مفيد است.

طریقه  استفاده از آلوئه ورا ( آلوورا ) برای پوست :

طریقه استفاده از آلوئه ورا : ژل گیاه را بعد از برداشتن برشی از برگ ، کندن پوست سبز آن روی پوست بمالید ، بلافاصله ژل جذب پوست می شود و یا ژل را روی پوست صورت ماسک کنید . در حالت درد می توانید ژل را روی قسمت متورم و یا دردناک با پارچه ای ببندید و سپس اعجاز آن را مشاهده کنید .

طریقه نگهداری آلوئه ورا ( آلوورا ):

برگ را بعد از برش داخل کاغذ پیچیده و در قسمت پایین یخچال نگهداری نمائید .

توجه :مادرانی که در زمان شیردهی هستند از این ژل استفاده ننمایند چون امکان تلخ شدن شیرشان وجود دارد .

طرز تهیه شربت آلوئه ورا

روش اول طرز تهیه شربت آلوئه ورا  :

ژل شفاف ( شسته شده ) جدا شده از يك برگ عصاره
1 عدد لیموترش تازه و یا کنسانتره پرتغال
6 – 5 قاشق غذا خوری عسل
4 ليوان آب
تمام مواد را درون مخلوط کن ریخته و بـه مدت 2 دقیـقه میکس کنید تا مخلوط یکدست شود. سپس چند تکه یخ به شربت آماده شده اضافه کرده و یا شربت آلوئه ورا را به مدت 2 ساعت دریخچال قراردهید تا کاملا خنک شود و سپس میل نمایید.
درصورتیکه مایل بوديد شربت آلوئه ورا مطبوع تر پالپ دار( به همراه قطـعات کوچک ژل ) تهیه نمایید ، می تـوانید 5 سانتیمتر ژل آلوئه ورا را به قطعات 2 × 2 میلیمتربریده و آنها را به شربت آماده بیفزایید.

روش دوم طرز تهیه شربت آلوئه ورا :

عصاره ليموترش ، عسل و آب را درون ميكسربا هم مخلوط كرده ، سپـس ژل جـدا شده از بـرگ آلوئه ورا كـه قبلا به قطـعات كـوچك بريده و يا ساطـوري شـده را به مخـلوط حاصل بيفزاييد و خنك ميل نماييد .

ادامه مطلب
لاریکیت، زیباترین پرنده دنیا، طوطی استرالیایی است که با بال هایی هزار رنگ توجه هر بیننده را به خود جلب می نماید. برند لاریکیت برگرفته از این پرنده، توصیفی از رنگ، عشق و زیبایست و سعی بر این دارد تا با تنوع فراوان در حوزه محصولات بهداشتی بتواند نیاز مشتریان خود را با توجه به […]
امتیاز به این آیتم
(0 votes)

لاریکیت، زیباترین پرنده دنیا، طوطی استرالیایی است که با بال هایی هزار رنگ توجه هر بیننده را به خود جلب می نماید.

برند لاریکیت برگرفته از این پرنده، توصیفی از رنگ، عشق و زیبایست و سعی بر این دارد تا با تنوع فراوان در حوزه محصولات بهداشتی بتواند نیاز مشتریان خود را با توجه به علایق و سلیقه های آنها تامین نماید. یکی از ویژگی های جذاب محصولات لاریکیت، عطری بودن آنها می باشد و یکی دیگر از ویژگیهای مطرح برند لاریکیت توجه به زیبایی و سلامتی همزمان می باشد.

لاریکیت توانسته است با استفاده از مواد اولیه طبیعی و تکنولوژی مدرن محصولاتی سالم و با بالاترین استانداردها را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. استفاده از مواد اولیه مناسب و فرمولاسیون منحصربفرد محصولات توانسته است لاریکیت را در زُمره با کیفیت ترین محصولات دنیا قرار دهد.

پیدا کردن عطر مناسب تقریبا به اندازه ای سخت است که شما ممکن است احساس کنید هیچ منطقی در انتخابتان وجود ندارد، چرا که عطر شما بیانگر احـساسات، عــواطف و درونـیات شما می باشد. اما رایحه هایی که شما از آن لذت می برید احتمالا متعلق به تنها یک و یا دو دسته از سیزده خانواده عطرهای مختلف است و برای بهترین انتخاب، کمـی طول می کـشد تا عطـری پیدا کنید که مطابق با روحیات شما باشد و بتواند با احساسات عمیق شما ارتباط برقرار کند.

با درک تفاوت بین خانواده عطرهای مختلف می توانید مناسب ترین عطر را برای خود انتخاب کنید.

ادامه مطلب
1. برای پوست خوب است ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی است که برای پوست خوب است. به بازسازی سلولهای جدید بدن کمک می کند. از پیدایش علائم پیری پوست جلوگیری می کند. ژله برای تولید کلاژن خوب است. ژله دارای اسید اسپارتیک غنی است که به فرآیند بازسازی کمک می کند. بنابراین خوردن آن در حد […]
امتیاز به این آیتم
(0 votes)

1. برای پوست خوب است
ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی است که برای پوست خوب است. به بازسازی سلولهای جدید بدن کمک می کند. از پیدایش علائم پیری پوست جلوگیری می کند. ژله برای تولید کلاژن خوب است. ژله دارای اسید اسپارتیک غنی است که به فرآیند بازسازی کمک می کند. بنابراین خوردن آن در حد میانه ضرری ندارد.
2. برای عملکرد کاهش و افزایش وزن خوب است
ژله کالری کمی دارد در نتیجه برای دست یافتن به وزن ایده آل مناسب است. برخلاف دیگر محصولات شیرین ، قند آن بسیار بالا نیست.
3. سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می دهد
ژله از کربوهیدرات و ویتامین B غنی است.به افزایش ایمنی بدن کمک می کند. خیلی از افراد ترجیح می دهند بعد از جلسات ورزشی ویا در زمان افسردگی ژله بخورند.
4. برای سلامت مو خوب است
ژله منبع غنی اسید فولیک بوده که برای سلامت مو مفید است. از نازک شدن و ریزش مو جلوگیری می کند.
5. به کاهش کلسترول بد کمک می کند
همه می دانند که اگر سطح کلسترول بد در بدن افزایش یابد می تواند منجر به حمله قلبی شود. ژله به کاهش کلسترول بد یعنی LDL کمک کرده و سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می دهد. ژله به جلوگیری از خطر بیماری های قلبی کمک می کند.
6. برای التهاب و ورم مفاصل خوب است
ژله از ژلاتین طبیعی تهیه شده است که می تواند نرمی مفاصل را افزایش داده و از التهاب و ورم مفاصل جلوگیری کند. ژله همچنین می تواند تورم ناشی از درد مفاصل را کاهش دهد.
7. استرس را کاهش می دهد
امینواسیدهای ضروری در ژله می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین می تواند نشانه های ضعیف افسردگی در زنان را کاهش دهد.
8. ناهنجاری های پوست را کاهش می دهد
ژله رده هایی از اینوزیتول و نیاسین دارد که از برخی از ناهنجاری های پوستی جلوگیری می کند.در حقیقت مصرف مکرر ژله به کاهش ناهنجاری هایی نظیر آکنه و روزاسه (نوعی بیماری مربوط به بینی و گونها که ضایعات آکنه مانند ، گشاد شدگی مویرگها مشخص می شود) را کاهش می دهد.

 

ادامه مطلب